Δημοσίευση
από fiat 128 » Κυρ Απρ 26, 2015 1:41 am
Fiat Dino
Οι ρίζες του αυτοκινήτου αυτού,που παρουσιάστηκε στο σαλόνι αυτοκινητού του Torino το 1966,είναι σίγουρα "Maranelliane".
To αυτοκίνητο αυτό γεννήθηκε από την ανάγκη της Ferrari να παρουσιάσει και στη συνέχεια να ομολογκάρει έναν κινητήρα που να πληροί τις προδιαγραφές της Formula 2.Την εποχή εκείνη η F2 ήταν ένας θεαματικός στίβος,στον οποίο αγωνίζονταν όλοι οι άσσοι της Formula 1 (Jim Clark,Jack Brabham,Graham Hill)κόντρα στους νεοεμφανιζόμενους ταλαντάχους πιλότους (Jacky Ickx,Jochen Rindt,Francois Cevert).Οι θεατές εκστασιάζονταν από τη μάχη,στην οποία έπαιρναν μέρος και σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές της μεγάλης κατηγορίας (Lotus,Brabham,Cooper,Matra).Όχι όμως και η Ferrari,που δεν είχε προετοιμάσει το δικό της μονοθέσιο F2.
To πρόβλημα για την εταιρεία του Maranello ήταν τα ....... νούμερα.Σύμφωνα με τους κανονισμούς της F2,τα μονοθέσια έπρεπε να κινούνται από έναν κινητήρα 1600 κε.,προερχόμενο από μοντέλο παραγωγής ή τουλάχιστον από αυτοκίνητο κατασκευασμένο σε 500 κομμάτια.Μπορούσε η Ferrari να επιτύχει μια τέτοια παραγωγή,βγάζοντας στο εμπόριο μια "Ferrarina",με συμπιεσμένη τιμή ώστε να επιτευχθούν οι αναγκαίες πωλήσεις;Μάλλον όχι.
Η χείρα βοηθείας ήρθε από το Τοrino.Η Fiat θέλοντας να αντικαταστήσει το γερασμένο sport της 2300 Ghia του 1961,ρίχνοντας στη μάχη κάτι σαφώς πιο γρήγορο και σοφιστικέ,ανέλαβε τη δέσμευση να κατασκευάσει αυτή, τον αναγκαίο αριθμό δικών της αυτοκινήτων,που θα εξοπλίζονταν από έναν V6 δίλιτρο κινητήρα της Ferrari.Αυτόν που χρειαζόταν η Scuderia για τα μονοθέσια της F2.Στα μονοθέσια θα χρησιμοποιείτο μια version των 1,6 λίτρων του ιδίου κινητήρα.
Το όνομα Dino δόθηκε στο μοτέρ και στα αυτοκίνητα που το φορούσαν από δω και στο εξής,προς τιμήν του γιού του Enzo,Dino Ferrari,που είχε χαθεί στα 24 χρόνια του,χτυπημένος από μυική δυστροφία.Ο Dino Ferrari,ήταν ο άνθρωπος που είχε πρωτοσυλλάβει παλιότερα την ιδέα για τον πρώτο εξακύλινδρο κινητήρα της Ferrari.Tον κινητήρα αυτόν τον εξέλιξε ο Vittorio Jano,για να κερδίσει τελικά παγκόσμια πρωταθλήματα στην F1 στις αρχές της δεκαετίας του 60 με την 156 Sharknose.
Ο επανασχεδιασμός του V6 του Fiat Dino,ανατέθηκε στον Aurelio Lampredi,πατέρα πολλών κινητήρων της Fiat,που κλήθηκε να δώσει πιο ήπια και stradale χαρακτηριστικά στον αγωνιστικό κινητήρα 206 της Ferrari.
Mε περιεχόμενη γωνία 65 μοιρών το αλουμινένιο δίλιτρο μοτέρ του Fiat Dino απέδιδε μέσω τριών διπλών Weber 160 ίππους στις 7200 στροφές.Καθόλου άσχημα για ένα βάρος 1150 κιλών,την επιβράδυνση του οποίου φρόντιζαν 4 αεριζόμενα δισκόφρενα της Girling.
O κινητήρας αυτός είχε ένα ταπεραμέντο sport,σχεδόν αγωνιστικό,συγκρινόμενος με την "ηλεκτρική λειτουργία"των αντίστοιχων σημερινών.Με τη ροπή των 17,5 κιλών στις 6000 στροφές,ο κινητήρας αγαπούσε να γυρίζει ψηλά,πάνω από τις 5000 στροφές.Απαιτούσε όμως να του συμπεριφέρεσαι και με το γάντι.Ζέσταμα τουλάχιστον 10 λεπτών,πριν αρχίσεις να τον στροφάρεις τρελά,συχνό έλεγχο της στάθμης των πάσης φύσεως υγρών και της καδένας.
Στην προσπάθεια της να επιτύχει την γρήγορη παραγωγή που απαιτείτο,η Fiat δεν προλάβαινε να χρησιμοποιήσει την ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση του 124 Spider στο Dino,μιας και απαιτούνταν δομικές αλλαγές στο σασσί.;Eτσι αρκέστηκε σε αυτήν από το 2300S Ghia,που δεν ήταν ό,τι ιδανικότερο για το κράτημα ιδίως σε συνθήκες ακραίας χρήσης,παρά την χρησιμοποίηση διπλών αμορτισέρ.Αργότερα στο 2400 η πίσω ανάρτηση θα αναθεωρηθεί,αφού θα υιοθετηθεί η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση του Fiat 130 Coupe,που θα βελτιώσει κατά πολύ την οδική συμπεριφορά,ιδίως στο βρεγμένο.
Υπεύθυνος για τη σχεδίαση για μια ακόμα φορά ο οίκος Pininfarina,που κατασκεύαζε τα αμαξώματα του Fiat Dino Spider.Αυτά στη συνέχεια στέλνονταν στο Maranello,όπου γινόταν η συναρμολόγηση.Να λοιπόν άλλος ένας λόγος που από πολλούς το Fiat Dino 2000 Spider,θεωρείται ένας ετεροθαλής αδελφός της Ferrari 206GT.
Η συναρμολόγηση του 2400 Spider,που θα παρουσιαστεί το 1969,δεν γινόταν βέβαια στο Maranello,αλλά στο Torino.
To μοτέρ που έχει μπλοκ από χυτοσίδηρο (ζυγίζοντας λίγο περισσότερο από το αλουμινένιο δίλιτρο)θα γίνει πιο ραφιναρισμένο.Με μια απόδοση 180 ίππων στις 6600 στροφές,είναι πιο αξιόπιστο και γεμάτο σε ροπή (22κιλών στις 4600 στροφές),προσφέροντας έναν χαρακτήρα λιγότερο "υστερικό" αλλά περισσότερο προοδευτικό.Το αυτοκίνητο εφοδιασμένο και με διπλό κύκλωμα φρένων,εγγυάται μια καλύτερη "οδηγησιμότητα"από το δίλιτρο,επιτρέποντας έτσι μια χρήση πιο καθημερινή,χωρίς την ανάγκη του συχνού και ενδελεχούς ελέγχου των μηχανικών μερών του δίλιτρου.