Κώστα τα mosfet μπορείς να πεις ότι είναι και τρανζίστορ ισχύος. Είναι κοινά τρανζίστορ που βρίσκεις σε πολλά π.χ. τροφοδοτικά. Ο ρόλος τους δεν είναι τόσο να κάνουν το ρελέ όσο να κάνουν κάποια ενίσχυση στο σήμα.
GDRIVER έγραψε:σωτήρη, μπορεεί κανείς προληπτικώς , να αλλάξει τα ρελεδάκια του με mosfet εκ των προτέρων;
αυτό ισχύει και για τα ρελεδάκια που υπάρχουν στην ασφαλειοθήκη του κινητήρα που ελε΄γχουν άλλες λειτουργίες; (π.χ. εκκίνηση)
Είναι άλλη φιλοσοφία παρ'όλο που το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, τα μεν ρελέ απομονώνουν εντελώς και πρακτικά είναι ένας διακόπτης ενώ τα transistor πάντα θα έχουν κάποιο ρεύμα διαρροής. Επομένως στις ασφαλειοθήκες θες να μην περνάει έστω και λίγο ρεύμα όταν είναι κλειστό το αυτοκίνητο (γιατί θα σου τρώει την μπαταρία), οπότε με ρελέ είναι πιο εύκολο.
Τώρα το μοτέρ του τιμονιού αν και δεν ξέρω πώς ακριβώς δουλεύει, υποθέτω ότι με τα ρελέ αυτά κλείνει την επαφή για να περάσει το ρεύμα που θα το κινήσει προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση (γιατί έχω δει και χοντρά καλώδια). Τώρα τι μοτέρ είναι ακριβώς δεν τό χω ψάξει, αν και νομίζω δεν έχει feedback θέσης, αυτό το παίρνει από τον αισθητήρα ροπής.
Αυτό μπορείς να το σχεδιάσεις και με τα transistor που σίγουρα δεν χαλάνε τόσο συχνά όσο τα ρελέ. Τα ρελέ έχουν ένα χρόνο ζωής, αν σκεφτείς ότι σε ένα αυτοκίνητο ενεργοποιείς τα ρελέ με το που το βάζεις μπροστά (π.χ. ρελέ τρόμπας βενζίνης) ενώ στο τιμόνι ενεργοποιείς τα ρελέ με το που το κουνάς αριστερά/δεξιά, είναι προφανές το γιατί χαλάνε: δεν κάνουν για τόσο συχνές αλλαγές. Απ'την άλλη είναι πολύ φτηνά ανταλλακτικά και μπορείς να τα αλλάξεις και με άλλου τύπου, ενώ τα τρανζίστορ είναι πιο δύσκολο να τα αλλάξεις αν χαλάσουν.
Από κει και πέρα κι εγώ από ηλεκτρονικά λίγα πράγματα γνωρίζω και ακόμη λιγότερα θυμάμαι, οπότε:
https://www.quora.com/How-do-I-use-a-tr ... as-a-relay
https://electronics.stackexchange.com/q ... transistor
Η καλύτερη εξήγηση για τη δικιά μας περίπτωση (δεδομένου ότι τραβάει τρελό ρεύμα το μοτέρ) είναι αυτή:΄
Relays are an ok choice for when the load that needs to be controlled draws more than a couple of amps, and when the switching will not be that frequent.
When you need to break (shut off) a current of several amps, load inductance can cause voltage spikes that will damage a transistor, unless you add a flyback/clamping diode to protect it. Relay contacts, being basically large pieces of metal, have much greater tolerance to this application, but even so, breaking large load currents will eventually burn out relay contacts.
If you need to switch something faster than once every second, a relay would probably have a relatively short life, and it would be worthwhile to go with the transistor option. If you don't need to switch your load faster than once every 10 seconds, you might find the relay more economical. As always, it's a design trade off.