Σελίδα 1 από 1

Βελτίωση: Μπεκ για Tjet - Multiair

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Ιουν 17, 2018 7:19 am
από kostas013
Κατάλληλα μπέκ για Fiat 1,4 lit Τ-jet μοτέρ (και multiair)
Αποφάσισα να γράψω ένα πλήρες κείμενο με ότι μπορεί κάποιος να πληροφορηθεί πάνω στα μπέκ που μπαίνουν σε T-jet ή και mulitiair μοτέρ ώστε να ξέρει τι να ζητήσει ή τι να βάλει ανάλογα και με τη βελτίωση που θέλει να κάνει ή έχει κάνει στο μοτέρ του..Γιαυτό σώστε το να το έχετε!

Τα μπέκ που αντικαθιστούμε απαιτούνται να έχουν τα εξής σε σχέση με τα original :

1) Ίδια φυσικά χαρακτηριστικά ώστε να κουμπώνουν plug and play στην μπεκιέρα στις φύσες (Jetronic) χωρίς πατέντες και να ψεκάζουν στο ίδιο σημείο μέσα στον αυλό εισαγωγής, δηλαδή να είναι ίδιου τύπου (ΕV14 standard) με ίδιες διαστάσεις (78mm ολικό μήκος)
2) Να λειτουργούν με ίδια ή αρκετά παραπλήσια πίεση ψεκασμού ( 3,5 bar)
3) Να έχουν ίδια ωμική αντίσταση (12Ω)
4) Ίδιο τύπο ψεκασμού (Ε) δηλαδή διπλή βεντάλια
5) Παραπλήσια γωνία ψεκασμού Alpha 50 δηλαδή μέσα σε πόσες μοίρες άνοιγμα της βεντάλιας (διπλής στην προκειμένη περίπτωση) ψεκάζεται το 50 % του καυσίμου που είναι εργοστασιακά οι 25 μοίρες.
6) Μηδενική απόκλιση γωνίας ψεκασμού απ τον άξονα (Spray bend angle -ή γωνία γ )
7) Παραπλήσια γωνία ψεκασμού μεταξύ της φύσας και του επιπέδου ψεκασμού που είναι εργοστασιακά οι 125 μοίρες (spray orientation angle ή γωνία δ) αν και δεν είναι και τόσο κρίσιμο από τη στιγμή που έχουμε μηδενική απόκλιση γωνίας ψεκασμού γ απ τον άξονα.

Όλα τα παραπάνω επεξηγούνται και σχηματικά σε επισυναπτόμενη φωτό όπως και σε pdf της Bocsh για τον ΕV 14 τύπο μπέκ που επισυνάπτεται εδώ :

https://www.google.gr/url

Τα Original μπέκ στα Τ-jet μοτέρ είναι τα Bosch με κωδικό 0280158167 EV14 12Ω, με τύπο ψεκασμού Ε, γωνία alpha 50 τις 25μοίρες, μηδενική απόκλιση γ, γωνία ψεκασμού δ στις 125 μοίρες και jetronic συνδέσεις, ενώ έχουν παροχή στα 3 bar 187gr/min ή 267ml/min (cc). Επειδή όμως ο ρυθμιστής πίεσης των Τ-jet είναι 3,5 bar έχουν εκεί παροχή 202 gr/min ή 288 ml/min. Η παροχή αυτή επαρκεί οριακά για 200 hp περίπου.

Στο esseesse kit και στα Multiair μοτέρ (δεν ξέρω κατά πόσο ισχύει και στα 500 Αbarth) τα μπέκ αλλάζουν με τα Bosch 0280158224 που διαφέρουν μόνο ως προς την παροχή που είναι 212,9 gr/min ή 304 ml/min (cc). Στα 3,5 bar έχουν παροχή 230 gr/min ή 329 ml/min (cc) που επαρκεί για 240-250 hp περίπου.

Tι άλλο μπορεί να μπεί λοιπόν ;

Ιδια σχεδόν με αυτά του esseesse kit και των Multiair είναι τα Βοsch 0280158108 που τα φοράει το Opel Corsa OPC με πρακτικά ίδια παροχή 212,6 gr/min ή 304 ml/min (cc) στα 3 bar και αντίστοιχη παροχή 304ml/min (cc) στα 3,5 bar.. (σημειώνεται ότι στο Corsa λειτουργούν στα 3,3 bar). Διαφέρουν ως προς την γωνία ψεκασμού Αlpha 50 που είναι 17 μοίρες αντί για 25 και στην γωνία ψεκασμού που είναι 90 μοίρες αντί για 125 αλλά στην πράξη αυτές οι διαφορές δεν δημιουργούν ζητήματα. Εχουν φορεθεί κατά κόρον σε βελτιωμένα μοτέρ με 1446 turbo ή με όχι πολύ πιεσμένο ΤD04L-13Τ setup με πολύ καλά αποτελέσματα.

Για μεγαλύτερη όμως ασφαλή παροχή πάνω από 240-250hp υπάρχουν άλλες τρείς εναλλακτικές :

1) Βosch 0280158123 με παροχή 429gr/min - 613ml/min (cc) στα 3 bar και 463 gr/min – 661 ml/min (cc) στα 3,5 bar, Alpha 50 στις 25 μοίρες (ίδια με την εργοστασιακή) και γωνία δ 90 μοίρες (αντί 125). Είναι τα “μεγάλα” μπέκ που λειτουργούν αρκετά καλά με παροχή για αρκετά πάνω από 350 hp. Έχουν φορεθεί από κάμποσα πολύ δυνατά setup με πολύ καλά αποτελέσματα αλλά στην πράξη μπορεί να παρουσιάσουν κάποια μικρά θέματα στον έλεγχο του καυσίμου υπό συγκεκριμένες συνθήκες.

2) Βοsch 0280158128 με παροχή 310gr/min - 443ml/min (cc) στα 3 bar και 335 gr/min - 478 ml/min (cc) στα 3,5 bar, Alpha 50 στις 27 μοίρες (αντί για 25) και γωνία δ πάλι 90 μοίρες (αντί για 125). Δεν γνωρίζω αν έχουν δοκιμαστεί. Εχουν πλέον καταργηθεί και αντικαταστάθηκαν από τα 0280158270 με ίδια ονομαστική παροχή.

3) Bosch 0280158124 με παροχή 261gr/min - 373 ml/min στα 3 bar και στα 3,5 bar 282gr/min – 403ml/min (cc), Αlpha 50 στις 20 μοίρες (αντί για 25) και γωνία δ πάλι στις 90 μοίρες (αντί για 125). Eπειδή φοριούνται σαν αναβάθμιση σε Opel Corsa OPC που δουλεύουν με 3,3 bar ρυθμιστή έχουν εκεί παροχή 390cc γιαυτό και λέγονται «390cc»
Tα συγκεκριμένα μπέκ επαρκούν για μέχρι 300 hp ή ίσως για λίγο παραπάνω ανάλογα με το setup και είναι τα πλέον ενδεδειγμένα για εφαρμογές T-jet αφού λειτουργούν εξαιρετικά και χωρίς προβλήματα για τον παραπάνω στόχο ιπποδύναμης.

‘Oλα αυτά υπάρχουν στο παρακάτω πολύ πληροφοριακό XLS όπου τα 0280158123 είναι η εγγραφή 1532, τα 0280158128 είναι η εγγραφή 1535, τα 0280158124 είναι η εγγραφή 1533, τα 028158167 είναι η εγγραφή 1572 και τα 0280158108 είναι η εγγραφή 1518.

https://www.google.gr/url

Σημειώνω ότι τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι δεν μπορούν να μπούν και κάποια άλλα μπέκ όπως πχ τα 0280157000 (εγγραφή 1389 στο Xls), στα 310 gr/min – 443ml/min (cc) στα 3 bar που όμως είναι ΕV12 και με χαμηλή γωνία Α 50 στις 15 μοίρες και διαφέρουν σε διαστάσεις. Όμως από τη στιγμή που υπάρχουν τα αντίστοιχης παροχής ΕV14 (τα 0280158270) ή και μέχρι 660cc για πιο μεγάλο στόχο ιπποδύναμης (0280128123) δεν υπάρχει λόγος να πάει κάποιος σε αυτή τη λύση…εκτός κι αν δεν τα βρίσκει!

Επίσης το μέχρι ποια ιπποδύναμη επαρκεί ο κάθε τύπος μπέκ που περιγράφω είναι ενδεικτική και μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τον ρυθμιστή πίεσης, σε ποιες στροφές αποδίδει την δύναμη το μοτέρ, το τι βελτιώσεις-περιφερειακά έχει ο κινητήρας και πόσο χρόνο ο κάθε προγραμματιστής θεωρεί ασφαλές να κρατάει ανοιχτά τα μπέκ. Γενικά κύκλος λειτουργίας (Duty cycle) πάνω από 85 % είναι πολύ επίφοβος αφού τα μπέκ μένουν σχεδόν μόνιμα ανοιχτά, μπορεί να υπερθεμανθούν και να κολλήσουν με..καταστροφικά αποτελέσματα

Παρακάτω βλέπετε κοντινές φωτό από τα Bosch 0280158124. Οπτικά όλα τα μπέκ ΕV14 που αναφέρω παραπάνω είναι ακριβώς τα ίδια εκτός του κωδικού που τον έχουν τυπωμένο πάνω τους!
Επίσης έχω βάλει και φωτό της απόδειξης που δείχνει από πού μπορείτε να τα προμηθευτείτε σε πολύ συμφέρουσα τιμή!

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

κειμενο και φωτο του George Vanik