Ελατήρια βαλβιδών

Εδώ θα μαθαίνουμε πως λειτουργούν κάποια πράματα στο αμάξι μας.

Συντονιστής: Puntoclub.gr moderators

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
kostas013
Administrator
Administrator
Δημοσιεύσεις: 7823
Εγγραφή: Κυρ Οκτ 04, 2009 4:28 pm
Τοποθεσία: Αθήνα-Πάτρα

Ελατήρια βαλβιδών

Δημοσίευση από kostas013 » Δευ Νοέμ 20, 2017 1:27 pm

Τι κάνει το σύστημα των βαλβιδών σε ένα μοτέρ και γιατί είναι ουσιώδες σε μία βελτίωση?

Για αρχη ας εξετάσουμε 3 μηχανολογικούς όρους:
Valve: οι βαλβίδες, είναι υπεύθυνες να εισάγουν ή να φράζουν την εισροή αέρα και καυσίμου στο θάλαμο καύσης αλλά και να αποβάλουν τα καυσαέρια. Ανοίγουν με τη βοήθεια των εκκεντροφόρων ενώ επανέρχονται στην αρχική τους θέση και σφραγίζουν με τη βοήθεια ελατηρίων ή υδραυλικών μηχανισμών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Retainers: ειναι το "καπάκι" του ελατηρίου που μεταφέρει τα φορτία απο αυτό προς τη βαλβίδα
Valvetrain: είναι ενα μηχανικό σύστημα που ελέγχει τη λειτουργία των βαλβιδών σε μοτέρ εσωτερική καύσης

Τα ελατήρια των βαλβιδών είναι απο τα πιό βασικά σημεία ενός μοτέρ. Η σωστή επιλογή ελατηρίων ξεκινάει απο το να γνωρίζουμε για ποιά χρήση φτιάχνουμε αυτό που φτιάχνουμε για να χρησιμοποιηθεί το αντίστοιχο valvetrain και να επιτύχει το σκοπό που θέλουμε.

Όπως είδαμε στό θέμα σχετικά με την ογκομετρική απόδοση, προκειμένου να ανεβάσουμε περισσότερο την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου μας είναι οι άγριοι εκκεντροφόροι που θα βοηθήσουν να εισάγουμε περισσότερο μείγμα στο θάλαμο καύσης με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη απόδοση. Και ιδιαίτερα με τους εκκεντροφόρους με "άγρια" προφίλ που μπορούν να φτιαχτούν αυτες τις ημέρες τα ελατήρια των βαλβιδών είναι ουσιώδη ωστε να μπορεί ο κινητήρας μας να στροφάρει στο επιθυμητό φάσμα χωρίς να "βαλβιδιάζει" (μαλακά ελατήρια) ούτε να φρενάρει το μοτέρ (σκληρά ελατήρια) προκαλόντας του ταυτόχρονα και φθορές. Τα σκληρά ελατήρια συνεπάγονται όχι μόνο παραπάνω φορτίο για τον κινητήρα αλλά και σημαντικά αυξημένες φθορές σε έκκεντρα-καπελότα ιδίως σε συνδιασμό με στροφάρισμα που γιαυτό μπαίνουν άλλωστε.. Στο κινητήρα T-jet της Fiat πχ πάνω από 7000 στροφές οι φθορές αυξάνονται ...κάθετα! Αν αναλογιστούμε πόσο λίγο χρόνο δουλεύει το μοτέρ σε αυτό το φάσμα καταλαβαίνουμε και το μέγεθος της φθοράς και της ταλαιπωρίας.

Η επιλογή του ελατηρίου είναι βασικό να ταιριάζει με ολόκλητο το valve train για να μπορέσει το μοτέρ να αποδώσει.
Δε χρησιμεύει σε τίποτα να υπάρχουν εκκεντροφόροι που μπορουν να στροφάρουν 8000 σαλ αν δεν υπάρχουν τα σωστά ελατήρια βαλβιδών. Μια απο τις πιό γνωστές αιτίες αποτυχίας μιας μηχανής είναι η λανθασμένη επιλογή ελατηρίων όταν δέ μπορούν να ακολουθήσουν τη βελτίωση του υπόλοιπου μοτέρ.

Διαλέγοντας ελατήρια:

1. Πρέπει να χρησιμοποιηθούν μόνο τα ελατήρια βαλβιδών που θα δώσουν τη σωστή πίεση στο ελατήριο με τη βαλβίδα τοσο στην έδρα της όσο και στο ανώτερο σημείο της (lift).

2. H εξωτερική διάμετρος του προτεινόμενου ελατηρίου ίσως απαιτεί το άνοιγμα της θέσης του ελατηρίου στη κεφαλή.

3. Ενα απο τα ευκολότερα πράγματα να γίνουν και μερικές φορές τα πιό δαπανηρά λάθη που γίνονται σε αγωνιστικά μοτέρ είνα να μη τοποθετηθεί το ελατήριο στη σωστή θέση. Ένα ελατήριο που "χορεύει" στη κεφαλή ή ενα ριτέινερ μπορεί να προκαλέσει γρήγορη φθορά. Το ελατήριο θα πρέπει να συμβαδίζει και με την ασφάλεια του (ριτέινερ). Ένα ελατήριο που συνεργάζεται τέλεια με τα ριτέινερ και τη κεφαλή θα διαρκέσει περισσότερο σε βάθος χρόνου.

Βέβαια ακόμη και η σκληρότητα των ελατηρίων μας να είσαι σωστή δέν σημαίνει οτι τα ελατήριά μας είναι κατάλληλα για αυτή τη χρήση όπως αναφέρουμε και στο νο1 απο πανω. Όλα τα ελατηρια για να δουλέψουν σωστά έχουν μια ελάχιστη απόσταση μεταξύ των σπειρών τους που μπορεί να είναι απο 0.005 της ίνστας μέχρι 0.020 της ίντσας. Η πλειψηφία των ελατηρίων θέλει ελάχιστη απόσταση 0.010 της ίντσας. Για να μετρήσουμε το μέγεθος της ασφαλούς συμπίεσης του ελατηρίου που παράλληλα θα μας δώσει στοιχεία για το μέγιστο επιτρετό βύθισμα του εκκεντροφόρου με τα συγκεκριμένα ελατήρια είναι να το συμπιέσουμε βάζοντας ανάμεσα απο τις σπείρες φιλεράκια και να μετρήσουμε το μήκος του ελατηρίου συγκρίνοντά το με το μήκος του σε κατάσταση ηρεμίας.

Τα εργοστασιακά ελατήρια των βαλβιδών των περισσότερων αυτοκινήτων επαρκούν ως και εκκεντροφόρους βελτίωσης για χρήση δρόμου ενώ αλλαγή θα χρειαστεί συνήθως με τη χρήση κάποιοι αγωνιστικού προφίλ εκκεντροφόρου.
Ωστόσο θα ήταν καλό να συμβουλευεστε το κατασκευαστή των εκκεντροφόρων σας για τα προτεινόμενα ελατήρια βαλβιδών για το μοτέρ σας για να πάρετε το maximum της απόδοσης που επιθυμείτε.

Ενα πραγμα που συνήθως παραμελείται εί ναι ο ιμάντας. Με σκληρότερα ελατήρια χρειάζεται να μπεί πιο ενισχυμένος ...και φυσικά να αλλάζεται γρηγορότερα. Μην ξεχνάμε πως το σύστημα ταλαιπωρείται ήδη περισσότερο απ τις στροφές κι όλας του ρελαντί!

Συμπέρασματικά θέλει πολύ προσοχή το τι σκληρότητα ελατηρίων θα μπεί και μόνο εάν είναι απολύτως απαραίτητο ώστε να αποφεύγεται το βαλβίδισμα... αλλιώς ταλαιπωρείς και φθείρεις την κεφαλή άσκοπα..και βέβαια "κόβεις" σε κάποιο βαθμό και το μοτέρ λόγω της μεγαλύτερης αντίστασης στην περιστροφή του στροφάλου...με τον οποίο συνδέεται ο ιμάντας του εκκεντροφόρου!

ΕικόναΕικόναΕικόνα

Στάλθηκε από το SM-N910C μου χρησιμοποιώντας Tapatalk


Fiat Punto MK2 5Door HGT Abarth

http://www.puntoclub.gr/viewtopic.php?f ... 91&start=0

ΜΠΑΜΠΗ ΣΕ ΜΙΣΩΩΩΩΩΩΩ........:)

Απάντηση

Επιστροφή στο “Μάθε πως λειτουργεί”