Common Rail (Diesel)
Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 24, 2008 9:54 pm
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένας τεχνολογικός οργασμός στους κινητήρες Diesel, που σαν κύριο σκοπό έχουν την ελάττωση εκπομπής καυσαερίων - χρόνιο πρόβλημα που τους έκανε αποκρουστικούς στην ιδέα για χρησιμοποίησής τους ως κύρια πηγή ενέργειας στις αυτοκινητοβιομηχανίες- στην μείωση κατανάλωσης καυσίμου και στην αύξηση των επιδόσεών τους.
Η τελευταία λέξη στο χώρο αυτό ονομάζεται 3η Γενιά Common Rail (3rd Generation Common rail)
Ένα καινούργιο τεχνολογικό επίτευγμα που χρησιμοποιείται στην 3η γενιά Common Rail είναι τα πιεζοηλεκτρικά μπεκ. Πρόκειται για μπεκ που λειτουργούν βάση του πιεζοηλεκτρικού φαινομένου ή για να είμαστε πιο ακριβής στο φαινόμενο της ηλεκτροδιαστολής.
Περιέχουν εκατοντάδες πολύ μικρούς κρυστάλλους οι οποίοι έχουν την ιδιότητα να διαστέλλονται όταν βρεθούν μέσα σε ένα ηλεκτρικό πεδίο και έτσι προκαλείται το άνοιγμα της βελόνας των μπεκ.
Τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτή η καινοτομία είναι ότι έχουν πολύ μικρότερο βάρος και δουλεύουν σε ταχύτητα διπλάσια από αυτή των ηλεκτρομαγνητικών (φτάνουν το 1 χιλιοστό του δευτερολέπτου).
Ο λόγος που υπερνικά την προηγούμενη τεχνολογία είναι ότι η αδράνεια της μάζας και οι τριβές δεν επηρεάζουν πλέον τόσο πολύ την λειτουργία τους. Τα μηχανικά μέρη έχουν ελαττωθεί κατά 75% όπως και η μάζα τους.Ακόμα έχουν την ικανότητα σχηματισμού πιο ισχνής μορφοποίησης ψεκαζόμενου καυσίμου (fine spray pattern), το οποίο εξαερώνεται πολύ πιο εύκολα στον θάλαμο καύσης και έτσι επιτυγχάνεται καλύτερη αναγόμωση του κυλίνδρου.
Η δυνατότητα ελέγχου των μπεκ σε τέτοια ακρίβεια φέρει σαν αποτέλεσμα μια πιο βελτιωμένη και πιο ελέγξιμη διαχείρηση με οφέλη την χαμηλότερη εκπομπή ρύπων την καλύτερη κατανάλωση καυσίμου, την αύξηση της ιπποδύναμης όπως και την ελάττωση του θορύβου του κινητήρα.
Ο λόγος που απαιτείται δυνατότητα ακρίβειας ψεκασμού κατά την καύση δεν αφορά αφορά μόνο των έλεγχο της χρονικής στιγμής που θα ανοίξει, της χρονικής περιόδου που θα παραμείνει ανοιχτό και της ποσότητας καυσίμου που θα ψεκάσει το μπεκ, δεδομένου των στοφών και του φορτίου του κινητήρα. Όπως φαίνεται και από το σχήμα το μπεκ δεν ανοίγει μόνο μία φορα, αλλά ανοιγοκλείνει σε διάφορες φάσεις.
Για περισσότες λεπτομέρειες για τις διάφορες φάσεις λειτουργίας των μπεκ και για τα πλεονεκτήματα που εμφανίζουν τα πιεζοηλεκτρικά μπορείτε να ανατρέξετε στις παρακάτω διευθύνσεις.
Η 3η γενιά Common Rail δουλεύει στην ίδια πίεση λειτουργίας με την 2η γενιά στα 1600 bar και χρησιμοποιείται η ίδια αντλία VP44. Μία άλλη όμως διαφορά είναι ότι η ποσότητα επιστρέψιμου καυσίμου είναι μικρότερη με αποτέλεσμα η αντλία να τραβάει λιγότερη ενέργεια από τον κινητήρα για να διατηρήσει σταθερή την πίεση ή ακόμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μικρότερη αντλία.
Οι δυο μεγάλες προμηθεύτριες εταιρίες των αυτοκινητοβιομηχανιών η BOSCH και η SIEMENS VDO ανάπτυξαν σχεδόν ταυτόχρονα και παράλληλα το project αυτό και βρήσκονται σε έναν αγώνα δρόμου μεταξύ τους εφαρμόζοντάς το σε διάφορους κινητήρες και κατά συνέπεια σε διάφορα μεταφορικά μέσα. Στο πρώτο αυτοκίνητο που εφαρμόστηκε η παραπάνω τεχνολογία είναι το Audi A8 3.0 TDI.
Σκοπός του είναι να επέκτείνουν αυτή την εφαρμογή και στους βενζινοκινητήρες, και να χρησιμοποιήσουν πιεζοηλεκτρικά μπεκ στους άμεσου ψεκασμού κινητήρες
Πάντως οι δυο μεγάλες αυτές εταιρίες έχουν στα σκαριά τους και την 4η γενιά Common Rail με σημαντική καινοτομία την μεταβλητότητα του σχηματος του ψεκαζόμενου καυσίμου καθώς και στην πίεση λειτουργίας να φτάνει τα 2500 bar.
Η τελευταία λέξη στο χώρο αυτό ονομάζεται 3η Γενιά Common Rail (3rd Generation Common rail)
Ένα καινούργιο τεχνολογικό επίτευγμα που χρησιμοποιείται στην 3η γενιά Common Rail είναι τα πιεζοηλεκτρικά μπεκ. Πρόκειται για μπεκ που λειτουργούν βάση του πιεζοηλεκτρικού φαινομένου ή για να είμαστε πιο ακριβής στο φαινόμενο της ηλεκτροδιαστολής.
Περιέχουν εκατοντάδες πολύ μικρούς κρυστάλλους οι οποίοι έχουν την ιδιότητα να διαστέλλονται όταν βρεθούν μέσα σε ένα ηλεκτρικό πεδίο και έτσι προκαλείται το άνοιγμα της βελόνας των μπεκ.
Τα πλεονεκτήματα που προσφέρει αυτή η καινοτομία είναι ότι έχουν πολύ μικρότερο βάρος και δουλεύουν σε ταχύτητα διπλάσια από αυτή των ηλεκτρομαγνητικών (φτάνουν το 1 χιλιοστό του δευτερολέπτου).
Ο λόγος που υπερνικά την προηγούμενη τεχνολογία είναι ότι η αδράνεια της μάζας και οι τριβές δεν επηρεάζουν πλέον τόσο πολύ την λειτουργία τους. Τα μηχανικά μέρη έχουν ελαττωθεί κατά 75% όπως και η μάζα τους.Ακόμα έχουν την ικανότητα σχηματισμού πιο ισχνής μορφοποίησης ψεκαζόμενου καυσίμου (fine spray pattern), το οποίο εξαερώνεται πολύ πιο εύκολα στον θάλαμο καύσης και έτσι επιτυγχάνεται καλύτερη αναγόμωση του κυλίνδρου.
Η δυνατότητα ελέγχου των μπεκ σε τέτοια ακρίβεια φέρει σαν αποτέλεσμα μια πιο βελτιωμένη και πιο ελέγξιμη διαχείρηση με οφέλη την χαμηλότερη εκπομπή ρύπων την καλύτερη κατανάλωση καυσίμου, την αύξηση της ιπποδύναμης όπως και την ελάττωση του θορύβου του κινητήρα.
Ο λόγος που απαιτείται δυνατότητα ακρίβειας ψεκασμού κατά την καύση δεν αφορά αφορά μόνο των έλεγχο της χρονικής στιγμής που θα ανοίξει, της χρονικής περιόδου που θα παραμείνει ανοιχτό και της ποσότητας καυσίμου που θα ψεκάσει το μπεκ, δεδομένου των στοφών και του φορτίου του κινητήρα. Όπως φαίνεται και από το σχήμα το μπεκ δεν ανοίγει μόνο μία φορα, αλλά ανοιγοκλείνει σε διάφορες φάσεις.
Για περισσότες λεπτομέρειες για τις διάφορες φάσεις λειτουργίας των μπεκ και για τα πλεονεκτήματα που εμφανίζουν τα πιεζοηλεκτρικά μπορείτε να ανατρέξετε στις παρακάτω διευθύνσεις.
Η 3η γενιά Common Rail δουλεύει στην ίδια πίεση λειτουργίας με την 2η γενιά στα 1600 bar και χρησιμοποιείται η ίδια αντλία VP44. Μία άλλη όμως διαφορά είναι ότι η ποσότητα επιστρέψιμου καυσίμου είναι μικρότερη με αποτέλεσμα η αντλία να τραβάει λιγότερη ενέργεια από τον κινητήρα για να διατηρήσει σταθερή την πίεση ή ακόμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μικρότερη αντλία.
Οι δυο μεγάλες προμηθεύτριες εταιρίες των αυτοκινητοβιομηχανιών η BOSCH και η SIEMENS VDO ανάπτυξαν σχεδόν ταυτόχρονα και παράλληλα το project αυτό και βρήσκονται σε έναν αγώνα δρόμου μεταξύ τους εφαρμόζοντάς το σε διάφορους κινητήρες και κατά συνέπεια σε διάφορα μεταφορικά μέσα. Στο πρώτο αυτοκίνητο που εφαρμόστηκε η παραπάνω τεχνολογία είναι το Audi A8 3.0 TDI.
Σκοπός του είναι να επέκτείνουν αυτή την εφαρμογή και στους βενζινοκινητήρες, και να χρησιμοποιήσουν πιεζοηλεκτρικά μπεκ στους άμεσου ψεκασμού κινητήρες
Πάντως οι δυο μεγάλες αυτές εταιρίες έχουν στα σκαριά τους και την 4η γενιά Common Rail με σημαντική καινοτομία την μεταβλητότητα του σχηματος του ψεκαζόμενου καυσίμου καθώς και στην πίεση λειτουργίας να φτάνει τα 2500 bar.