Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Διαβάστε εδω τι γίνεται γύρω μας.

Συντονιστής: Puntoclub.gr moderators

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
P.A.D.R.C
Schumacher
Schumacher
Δημοσιεύσεις: 16442
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 11, 2004 2:58 pm
Τοποθεσία: Ιωάννινα
Επικοινωνία:

Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από P.A.D.R.C » Τετ Σεπ 24, 2014 5:09 pm

Το stop/start, το σύστημα που σβήνει αυτόματα τον κινητήρα όταν είμαστε σταματημένοι, δεν είναι κάτι καινούργιο. Οι αγοραστές το ξέρουν και το ζητάνε.

Ειδικά μέσα στην πόλη, το stop/start πράγματι δίνει οφέλη εξοικονομώντας καύσιμο, αλλά μήπως επηρεάζει την αντοχή του κινητήρα μακροπρόθεσμα;

Μια συνηθισμένη μίζα εκκίνησης εμπλέκει ένα μικρό γρανάζι (πινιόν) στην άκρη του ηλεκτρικού της μοτέρ, με ένα μεγάλο οδοντωτό «δαχτυλίδι» στην περίμετρο του σφονδύλου (βολάν) του κινητήρα.

Η σύγχρονη τεχνολογία stop/start είναι στην ουσία ένα παρόμοιο σύστημα, αλλά τα ηλεκτρομοτέρ του είναι ισχυρότερα, πιο γρήγορα και πιο ανθεκτικά. Κάποια έχουν το χαρακτηρισμό “TS” (Tandem Solenoid, δηλ. διπλού πηνίου) και είναι σχεδιασμένα για να λειτουργούν πιο ομαλά σε περιπτώσεις όπου ενώ ο κινητήρας είναι έτοιμος να σβήσει, ο οδηγός ξεκινά πάλι.

Μια τέτοια περίπτωση είναι όταν ο οδηγός έχει αποφασίσει να σταματήσει, αλλά για κάποιο λόγο –π.χ. οι μπροστινοί του ξεκινούν απρόσμενα– αλλάζει γνώμη. Εκείνη τη στιγμή ο κινητήρας έχει «δεσμευτεί» να σβήσει, αλλά γυρίζει ακόμα, οπότε για να μη «χτυπήσουν» τα γρανάζια, το ένα πηνίο ενεργοποιεί τη μίζα, για να συγχρονίσει την περιστροφή της με αυτήν του κινητήρα, οπότε το άλλο πηνίο εμπλέκει ομαλά τα γρανάζια.

Αντέχουν οι κινητήρες το stop/start;
Σε ό,τι αφορά την αντοχή και τη διάρκεια ζωής, όλα τα εξαρτήματα του συστήματος εκκίνησης έχουν σχεδιαστεί για να μην υπάρξει πρόβλημα. Όμως ο μεγαλύτερος αριθμός κύκλων σβησίματος/εκκίνησης προκαλεί αυξημένη φθορά στον ίδιο τον κινητήρα, αν δεν έχουν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα.

«Ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο χωρίς αυτόματο σύστημα stop/start αναμένεται να περάσει από κάπου 50.000 κύκλους σβησίματος-εκκίνησης κατά τη διάρκεια της ζωής του», λέει ο Gerhard Arnold, υπεύθυνος σχεδίασης εδράνων στη Federal Mogul.

«Όμως με το αυτόματο stop/start να ενεργοποιείται κάθε φορά που σταματάει το αυτοκίνητο, ο αριθμός αυξάνεται κατακόρυφα, φτάνοντας ίσως και τους 500.000 κύκλους στη διάρκεια ζωής του κινητήρα».

Αυτό είναι ένα μεγάλο άλμα που βάζει σε μεγάλη δοκιμασία την αντοχή και τη μακροβιότητα των εδράνων του κινητήρα.

Βασικό εξάρτημα του κινητήρα, κι ένα από τα βαρύτερα, είναι ο στροφαλοφόρος άξονας. Στηρίζεται σε έναν αριθμό εδράνων βάσης, κατεργασμένων με μεγάλη ακρίβεια, και περιστρέφεται μέσα σε κουζινέτα (όχι ρουλεμάν, απλώς φαρδιά δαχτυλίδια από λείο μέταλλο). Η επίδραση είναι μεγαλύτερη στο πίσω έδρανο, που είναι δίπλα στη μίζα.

Όταν ο κινητήρας είναι σε λειτουργία, οι επιφάνειες του στροφαλοφόρου και των κουζινέτων δεν εφάπτονται, αφού παρεμβάλλεται ένα πολύ λεπτό φιλμ λαδιού, καθώς το λάδι παρέχεται υπό πίεση από την αντλία και εισχωρεί στα έδρανα λόγω της περιστροφής του στροφαλοφόρου. Αυτή η διαδικασία λέγεται «υδροδυναμική λίπανση», αλλά όταν ο κινητήρας σβήνει, ο στροφαλοφόρος κάθεται πάνω στα κουζινέτα και οι δύο μεταλλικές επιφάνειες έρχονται σε άμεση επαφή.

Πώς η σκουριά προλαμβάνει τη φθορά
Όταν ο κινητήρας παίρνει μπροστά, υπάρχει μια στιγμή, πριν οι δύο επιφάνειες χωριστούν από το φιλμ λαδιού, η οποία λέγεται «οριακή κατάσταση» και κατά την οποία ο στροφαλοφόρος περιστρέφεται ενώ υπάρχει επαφή μετάλλου με μέταλλο μέσα στα έδρανα.

Τότε είναι που συμβαίνει η μεγαλύτερη φθορά. Η ύπαρξη stop/start σημαίνει ότι η οριακή κατάσταση (με την επαφή μετάλλου με μέταλλο) παρουσιάζεται ίσως και 500.000 φορές στη ζωή του κινητήρα αντί για 50.000. Οπότε τα συνηθισμένα έδρανα θα φθαρούν πολύ νωρίς.

Δύο πράγματα εμποδίζουν να συμβεί αυτό. Το πρώτο είναι ότι οι κατασκευαστές εδράνων εξελίσσουν νέα υλικά κουζινέτων, με αυξημένες ιδιότητες αυτολίπανσης ώστε να αντέχουν στη φθορά της εκκίνησης.

Η Federal Mogul έχει εξελίξει ένα νέο υλικό με το όνομα Irox, που έχει μια πολυμερική επίστρωση η οποία περιέχει ψήγματα οξειδίου του σιδήρου (σκουριάς). Στη μικροσκοπική αυτή μορφή, τα ψήγματα είναι απροσδόκητα «γλιστερά».

Τόσο γλιστερά, που ο συντελεστής τριβής ενός εδράνου Irox είναι 50% χαμηλότερος από εκείνον ενός συμβατικού αλουμινένιου κουζινέτου, με αποτέλεσμα το έδρανο να διαρκεί εύκολα όλη τη ζωή ενός κινητήρα με σύστημα stop/start.

Τα λιπαντικά χαμηλής τριβής επίσης βοηθούν
Το δεύτερο μέτρο είναι η βελτίωση του λιπαντικού λαδιού. Ένα σύγχρονο λάδι περιέχει ένα πακέτο προσθέτων που αποτελεί ένα περίπλοκο χημικό κοκτέιλ. Ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Miller Oils, Martyn Mann, λέει ότι η σύνθεση αυτών των πακέτων είναι κρίσιμη: «Έχουμε μειώσει τις τριβές με τα λάδια μας κι έχουμε βελτιώσει την αντοχή του φιλμ λαδιού, και πιστεύουμε ότι αυτή πρέπει να είναι η πορεία της εξέλιξης με τα συστήματα stop/start».

Η Miller ξεκίνησε την έρευνα πάνω στα λιπαντικά χαμηλής τριβής από το 2006. «Φτιάξαμε μια σύνθεση, τη δοκιμάσαμε στο εργαστήριο τριβολογίας και είδαμε ότι μπορούσαμε να μειώσουμε την τριβή ολίσθησης ανάμεσα σε τυπικά εξαρτήματα, όπως έμβολα και χιτώνια, κατά 50%», εξηγεί ο Mann.

Γενικά, αυτό μειώνει την έκλυση θερμότητας, την απώλεια ενέργειας, την κατανάλωση καυσίμου και τη φθορά, όμως η νέα τριπλο-εστερική νανοτεχνολογία της Miller, γνωστή ως Nanodrive, προχωρεί παρακάτω. Νανοσωματίδια, σαν μικροσκοπικά σφαιρίδια ρουλεμάν, απολεπίζονται κάτω από την υψηλή πίεση, και οι πολυμερικές «νιφάδες» κολλάνε πάνω στις επιφάνειες του κινητήρα.

Μέχρι στιγμής η τεχνολογία αυτή είναι διαθέσιμη μόνο στα κορυφαία αγωνιστικά λάδια της Miller, όμως στην περίπτωση των κινητήρων με stop/start θα μπορούσε να μειώσει τις τριβές σε κάθε επανεκκίνηση, όταν παρουσιάζεται η μεγαλύτερη φθορά.

Με τα έδρανα και τα λιπαντικά χαμηλής τριβής, η απειλή κατά της διάρκειας ζωής ενός κινητήρα με stop/start μπορεί θεωρητικά να ξεπεραστεί. Όμως η υπάρχουσα τεχνολογία είναι ακόμα σχετικά νέα και μόνο ο χρόνος θα δείξει αν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν κάνει σωστή δουλειά.
πηγη

Ιδια λαδια,ιδια κουζινετα κτλ μεχρι στιγμης.περαστικα..!


No matter what,F.I.A.T. will always be in my heart..
Εικόνα
PERFORMANCE ADRENALINE EXPLOSION RACING CLUB

Just an SBG-GREEN Forced Air Induction System & 151.710km @1121kg (MOTtest)

Άβαταρ μέλους
mixalis
Moderator
Moderator
Δημοσιεύσεις: 994
Εγγραφή: Δευ Φεβ 18, 2013 1:10 am
Τοποθεσία: Αθηνα

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από mixalis » Τετ Σεπ 24, 2014 7:34 pm

Το ειχα καιρο απορεια αυτο κ κυριως στο στροσημο ενως κινητηρα δενερω κατα ποσο ειναι σωστο να εχεις αυτο το συστημα
Πικατσου διαλεγω εσενα

Άβαταρ μέλους
GDRIVER
Τρέχω σε αγώνες.
Τρέχω σε αγώνες.
Δημοσιεύσεις: 1752
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 07, 2009 12:28 pm

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από GDRIVER » Παρ Σεπ 26, 2014 7:34 am

το start and stop ήταν ένα σύστημα που σχεδιάστηκε εξαρχής και αποκλειστικά για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ρεύματος αλλά και πλήρους αποσύνδεσης της μονάδας κλιματισμού από τον κινήτηρα. το γεγονός πως μερικοί πάνω στην τρέλα τους να θεωρηθούν πρωτοπόροι και να κερδίζουν τα βραβεία εφευρετικότητας και οικολογίας, τους έκανε να το βάλουν και στα συμβατικά αυτοκίνητα. στις αρχές όμως ξέχασαν να αναφέρουν πως το σύστημα αυτό θέλει ειδικού τύπου μπαταρία (για start n stop) με αποτέλεσμα πάνω στο χρόνο να τρέχουν όλοι για μπαταρία επιλέγοντας όμως πάλι την απλή συμβατική καθώς δεν υπήρχε ενημέρωση .επίσης δεν εχει βρεθεί ακόμη υλικό για σωστή κατασκευή μίζας που να μην "καταλαβαίνει". κοινώς αυτό το σύστημα μπήκε νωρίς νωρίς και γρήγορα γρήγορα χωρίς ολοκληρωμένη μελέτη για μέγιστη συμβατότητα.
μιά φορά ονειροναύτης , για πάντα ονειροναύτης

Άβαταρ μέλους
P.A.D.R.C
Schumacher
Schumacher
Δημοσιεύσεις: 16442
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 11, 2004 2:58 pm
Τοποθεσία: Ιωάννινα
Επικοινωνία:

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από P.A.D.R.C » Παρ Σεπ 26, 2014 8:08 am

Γιατι λες πως ειναι τεχνολογια για ενα ηλεκτροκινητο?
No matter what,F.I.A.T. will always be in my heart..
Εικόνα
PERFORMANCE ADRENALINE EXPLOSION RACING CLUB

Just an SBG-GREEN Forced Air Induction System & 151.710km @1121kg (MOTtest)

Άβαταρ μέλους
Pani_EVO
Μαθαίνω να στρίβω.
Μαθαίνω να στρίβω.
Δημοσιεύσεις: 996
Εγγραφή: Σάβ Ιούλ 03, 2010 11:52 pm
Τοποθεσία: Καματερό

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από Pani_EVO » Παρ Σεπ 26, 2014 10:00 pm

Μιας και έχω μακρά εμπειρία με start/ stop από το 2010, είναι ότι πιο άχρηστο έχουν βάλει σε κινητήρα.
Καμία οικονομία. Σβήνει ο κινητήρας στο φανάρι για λίγα δευτερόλεπτα, δεν κερδίζεις τίποτα αντιληπτό. Αντίθετα, λυπάσαι να ακούς τη μίζα συνέχεια.
Σταματάς σε διασταύρωση να ελέγξεις και το αμάξι σβήνει. Σε οδηγεί στο να έχεις συνέχεια πατημένο το συμπλέκτη για να μη σβήσει και να φθείρεις το ρουλμάν του δίσκου. Ομοίως και στο σταμάτα - ξεκίνα του μποτιλιαρίσματος.
Το πρώτο EVO που είχα χρειάστηκε μπαταρία στα 2,5 χρόνια με 50000 χλμ περίπου.
Της γυναίκας μου το EVO έμεινε από μπαταρία πριν 2 εβδομάδες στα 2,5 χρόνια επίσης, αλλά με μόλις 22.000 χλμ. Επιβαρύνεται η μπαταρία φυσικά και από τις μικρές αποστάσεις που κάνει η γυναίκα μου και το κωλοσύστημα της έδωσε τη χαριστική βολή.
Στο Clio μου το απενεργοποιώ πλέον ξεκινήσω ή μόλις το θυμηθώ. Το ίδιο έχω ζητήσει και από τη γυναίκα μου αλλά δεν την βλέπω να το θυμάται.
Τέλος, είχα ζητήσει από αντιπροσωπεία αν μπορεί να μου το απενεργοποιήσει μόνιμα αλλά μου είπαν ότι δε γίνεται.
Once turbo... forever turbo!
PUNTO EVO RACING MULTIAIR TURBO
CLIO IV 1.5 dCi EXPRESSION

Άβαταρ μέλους
rxbkrs
Τρέχω σε αγώνες.
Τρέχω σε αγώνες.
Δημοσιεύσεις: 1985
Εγγραφή: Παρ Ιουν 01, 2007 1:06 am

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από rxbkrs » Σάβ Σεπ 27, 2014 12:04 pm

Ευτυχώς που πρόλαβα και πήρα αμάξι χωρίς αυτό. Το αμέσως facelift του το έχει ως Standard. Ειλικρινά, το θεωρό άχρηστο. Οικονομία σου λέει. Μα το αμάξι δε σου καίει υπερβολικά όταν είναι στο ρελαντί για κάποια δεύτερα, άλλα όταν το ζορίζεις. Οικολογικές απάτες! Και γενικά, είμαι κατά όλης αυτής της υπερβολικής οικολογίας και downsizing στ'αμάξια. Μπορώ να φέρω πολλά παραδείγματα...

Άβαταρ μέλους
AKIS P
Schumacher
Schumacher
Δημοσιεύσεις: 3527
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 20, 2011 5:56 pm
Τοποθεσία: ΣΕΡΡΕΣ

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από AKIS P » Κυρ Σεπ 28, 2014 11:29 am

το σιγουρο ειναι οτι πρωτον ταλαιπωρει την μπαταρια διοτι οπως αναφερθηκε και πιο πανω χρειαζεται ειδικου τυπου μπαταρια και δευτερον εγω προσωπικα δεν πιστευω οτι ειδικα μεσα στην πολη κανει οικονομια διοτι σκεφτειτε ποσα σταματα-ξεκινα εχει ενα αμαξι μεσα στην πολη αμα σε καθε σταματα-ξεκινα σβηνει και ξανααναβει μονο οικονομια καυσιμου δεν κανει αντιθετως το σβησε αναψε καταναλωνει περισσοτερο καυσιμο :wink:
WE RIDE TILL WE DIE!!!!

Άβαταρ μέλους
GDRIVER
Τρέχω σε αγώνες.
Τρέχω σε αγώνες.
Δημοσιεύσεις: 1752
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 07, 2009 12:28 pm

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από GDRIVER » Δευ Σεπ 29, 2014 11:15 am

P.A.D.R.C έγραψε:Γιατι λες πως ειναι τεχνολογια για ενα ηλεκτροκινητο?
το πρώτο αυτοκίνητο που ενσωμάτωσε αυτό το σύστημα , αν δεν κάνω λάθος ήταν το chevrolet volt και αργότερα το opel ambera. το νούμερο των σχεδόν 500 χλμ αυτονομίας ,όπως η εταιρεία διατυμπάνιζε ήταν ΚΑΙ λόγω του συστήματος start n stop. αργότερα από ιαπωνια μεριά εμφανίστηκαν αντίστοιχα ανταγωνιστικά ηλεκτροκίνητα τα οποία διαφήμιζαν το νέο υλικολογισμικό για το start n stop. κάτι αντίστοιχο με το νέο λογισμικό που ακούμε κάθε χρόνο για το abs. τα πρώτα ηλρκτροκίνητα δεν άφηναν ποτέ κλειστό το ηλεκτρικό μοτέρ και ξεκινουσαν όταν έμπεινε ταχύτητα. αργότερα έσβηνε ο κινητηρας με το εν λόγω σύστημα. κάτι αντίστοιχο με το kers . στην αρχή ενσωματωνόταν μόνο σε ηλέκτροκινητήρες για ανάκτηση ενέργειας.όπως στη φόρμουλα ένα το οποίο ενεργοποιεί έναν ανεξάρτητο ηλεκτροκινητήρα για περισσότερα άλογα.
μιά φορά ονειροναύτης , για πάντα ονειροναύτης

Άβαταρ μέλους
P.A.D.R.C
Schumacher
Schumacher
Δημοσιεύσεις: 16442
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 11, 2004 2:58 pm
Τοποθεσία: Ιωάννινα
Επικοινωνία:

Re: Stop/start: Απειλεί τη ζωή του κινητήρα μας;

Δημοσίευση από P.A.D.R.C » Δευ Σεπ 29, 2014 11:27 am

με εκπλησει που οπως λες τα πρωτα ηλεκτρικα ή υβριδικα δεν εκλειναν τον ηλεκτροκιντηρα τους.anyway,thanks για την διευκρινιση.
No matter what,F.I.A.T. will always be in my heart..
Εικόνα
PERFORMANCE ADRENALINE EXPLOSION RACING CLUB

Just an SBG-GREEN Forced Air Induction System & 151.710km @1121kg (MOTtest)

Απάντηση

Επιστροφή στο “Επικαιροτητα”